Lilith: isteri pertama Adam, yang "dilupakan" oleh Alkitab

Dalam Perjanjian Lama, Hawa dianggap sebagai isteri pertama Adam. Namun, pada mulanya, dalam mitologi Yahudi, sebelum Hawa, Adam mempunyai isteri lain bernama Lilith. Mari kita cari tahu dari mana Lilith berasal, mengapa mereka bercerai dengan Adam, dan bagaimana hubungannya dengan succubus dari filem dan permainan komputer.

Terdapat percanggahan penasaran dalam Kejadian, buku pertama Perjanjian Lama. Bab pertama mengatakan bahawa Tuhan menciptakan lelaki dan wanita pada masa yang sama.

"Dan Tuhan menciptakan lelaki dan wanita menurut gambarnya."

Dan kemudian, dalam bab kedua, dijelaskan bagaimana Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam. Oleh itu, kesimpulan logiknya adalah bahawa ada juga wanita lain dalam kehidupan Adam.

Perbezaannya tidak sengaja - satu ideologi menggantikan ideologi lain, dan mereka lupa untuk mengedit teks sebelumnya.

Lagipun, asalnya dalam mitologi Yahudi wanita seperti itu. Ini adalah Lilith. Alkitab menyebutnya secara kiasan. Dalam Kitab Yesaya muncul "makhluk malam" tertentu yang tinggal di antara runtuhan. Ini adalah Lilith - lebih tepatnya, apa yang dia jadikan setelah dia bercerai dengan Adam. Tetapi lebih banyak mengenai perkara di bawah.

Lilith disebut dengan lebih terperinci dalam Huruf Ben-Sira, Gulungan Laut Mati, Kitab Zohar dan sejumlah sumber kuno lain, termasuk Injil bukan kanonik. Dari gerakan agama moden, Lilith mengakui teori Kabbalistik - salah satu gerakan agama Yahudi.

Ini mungkin kelihatan seperti dongeng sederhana - terdapat banyak spekulasi mengenai watak-watak alkitabiah. Sekiranya tidak kerana satu fakta. Ahli bahasa percaya bahawa Lilith berasal dari "udara, roh, hantu" orang Sumeria. Di Sumeria, Lilith adalah roh lelaki atau wanita yang meninggal pada usia muda.

Orang Sumeria adalah peradaban penuh pertama. Merekalah yang membuka roda, menulis, dan mulai membangun kota-kota besar dalam arti kata moden. Jadi, mungkin, kita berhadapan dengan mitos kemanusiaan pertama yang turun kepada kita sepanjang ribuan tahun.

Oleh itu, mari kita menganalisis kisah ini dengan lebih terperinci, kerana ia mempengaruhi pembentukan budaya peradaban pertama. Jadi, selama berabad-abad, ia adalah salah satu batu bata dalam asas budaya seluruh umat manusia.

Pertengkaran Adam dan Lilith dan penciptaan Hawa

Huruf Ben Syrah mengatakan bahawa pertengkaran antara Adam dan Lilith timbul kerana isu persamaan. Adam mahu Lilith mematuhinya. Lilith menegaskan bahawa Tuhan menciptakan kedua-duanya dari bumi dan oleh itu mereka sama.

Lilith tidak berkahwin dengan Adam dan dia pergi, mengajak Tuhan untuk berusaha untuk membuat teman wanita lain untuk lelaki pertama. Maka Hawa muncul, yang secara kiasan memberikan peranan yang sangat taat yang diimpikan oleh Adam.

Tetapi, melihat bahawa Adam dan Hawa berjalan dengan baik, dia memutuskan untuk merosakkan hubungan mereka. Jadi gambar Lilith dalam Alkitab diubah menjadi ular. Michelangelo di Kapel Sistina menggambarkan Lilith dengan tepat - makhluk dengan tubuh wanita dan ekor ular.

Apa yang berlaku seterusnya dengan Adam dan Hawa - kita tahu. Tetapi Lilith, menurut legenda, telah menjadi hantu malam yang menggoda anak muda. Dari hubungan fizikal mereka setengah-setan-setengah orang dapat dilahirkan.

Apa yang disebut succubi, penggoda iblis, pergi darinya. Dalam gambar ini dalam Talmud, Lilith sendiri digambarkan sebagai iblis dengan wajah wanita, rambut panjang dan sayap. Succubi kini menjadi watak popular dalam permainan komputer.

Succubus dari permainan World of Warcraft - imej komputer moden Lilith

Dalam tradisi Yahudi kuno, adalah kebiasaan untuk menghapus semua penyakit wanita kepada Lilith - kemandulan, penyakit wanita hamil, dll. Nah, dalam ajaran Kabbalistik, Lilith bertindak sebagai ratu neraka, yang memerintah Dunia Bawah dengan Syaitan sendiri.

Nah, penganiayaan terhadap Lilith dalam masyarakat patriarki dapat difahami. Persamaan lelaki dan wanita pada zaman kuno dan Abad Pertengahan tidak dapat dilupakan. Tetapi sekarang pahlawan mitos Sumeria kuno dapat dipulihkan sepenuhnya.

Artikel Berkaitan