Pada peringkat kehamilan apakah perut mula tumbuh?

Suatu ketika, mana-mana wanita hamil menyedari bahawa perutnya mula membesar. Sebaik sahaja dia mencapai saiz yang besar, dan ibu masa depan anak tidak lagi dapat melakukan banyak perkara sendiri. Pada peringkat kehamilan apakah perut wanita mula tumbuh?

Foto: pixabay.com

Bilakah perut mula tumbuh semasa mengandung?

Ini bergantung kepada pelbagai faktor. Perhatikan orang lain dan bimbangkan kenyataan bahawa perut mereka menonjol, tetapi anda tidak seharusnya tidak. Hanya ciri-ciri individu wanita yang akan menentukan kapan kehamilannya dapat dilihat dengan jelas.

Pakar perbidanan dan pakar sakit puan dapat memberitahu tentang kadar pertumbuhan perut semasa kehamilan, dengan mengambil kira pengalaman / amalan mereka sendiri, namun, norma / standard dalam kes ini sangat, sangat bersyarat.

Semasa trimester pertama, perut pada kebanyakan wanita hamil tidak membulat. Embrio baru mula berkembang / tumbuh dan akan menjadi sedikit lebih banyak daripada telur angsa pada akhir minggu ke-12. Tetapi pada sebilangan wanita, pada awal trimester ke-2, perut sudah terasa.

Selepas minggu ke-12, bahagian bawah rahim naik di atas dada. Bayi pada trimester ke-2 bertambah berat / tinggi pada kadar yang sangat pantas, oleh itu rahim juga meningkat dengan cepat. Sebilangan besar wanita melihat perut membulat dalam tempoh dari minggu ke-12 hingga ke-16. Dalam pakaian, dia tidak begitu ketara, oleh itu, orang di sekitar anda akan melihat perubahan hanya selepas minggu ke-20.

Apa yang mempengaruhi ukuran perut?

Ukuran perut akan bergantung pada ciri-ciri badan:

  • Jenis badan;
  • Kadar pertumbuhan rahim / janin;
  • Selera makan;
  • Persembahan;
  • Keadaan otot, terutamanya akhbar;
  • Keturunan;
  • Isipadu cecair amniotik.

Atas sebab ini, doktor menasihatkan untuk tidak bimbang jika perut terasa hingga minggu ke-20 atau sebaliknya belum kelihatan. Perkara utama adalah melakukan ultrasound dan ujian tepat pada masanya.

Sekiranya seorang wanita mempunyai berat badan berlebihan dan tidak kurus sebelum kehamilan, maka, perut yang membesar tidak akan kelihatan sangat ketara pada trimester ke-2, atau bahkan pada bulan ke-3. Gadis-gadis kecil, sebaliknya, akan dilihat dengan perut bulat sebelumnya.

Pada sebilangan wanita, perut mungkin tidak meningkat secara beransur-ansur, tetapi tajam, yang juga normal. Dari jangka masa tertentu (biasanya ini adalah minggu ke-17-20), doktor mula mencatat jumlah perut, oleh itu, jika disyaki patologi, diagnosis tepat pada masanya akan dibuat.

Ini berlaku bahawa peningkatan perut yang terlalu cepat dikaitkan dengan berlakunya gas, peningkatan selera makan atau bengkak, jadi tidak ada alasan untuk khawatir tanpa pendapat doktor.

Foto: pixabay.com

Ukuran normal perut pada pelbagai masa

Dari minggu ke-20, perut mula meningkat dengan cepat, dan doktor mengukur setiap 2 minggu, dibandingkan dengan nilai normal. Apa yang sedang dilakukan untuk menilai keteraturan perkembangan janin di rahim.

Ukuran normal perut:

  • 20 minggu - 70-75 cm;
  • 22 minggu - 72-78 cm;
  • 24 minggu - 75-78 cm;
  • Minggu ke-26 - 77-82 cm;
  • 28 minggu - 80-85 cm;
  • 30 minggu - 82-87 cm;
  • 32 minggu - 85-90 cm;
  • 34 minggu - 87-92 cm;
  • 36 minggu - 90-95 cm;
  • 38 minggu - 92-98 cm;
  • 40 minggu - 95-100 cm.

Rata-rata, perut mingguan mesti tumbuh 1 sentimeter.

Selain lilitan perut, doktor juga mengukur ketinggian bahagian bawah rahim. Penunjuk ini membolehkan anda memahami di mana rahim berada dan seberapa cepat saiznya tumbuh. Malah jumlah perut tidak begitu penting seperti ketinggian bahagian bawah rahim, tetapi perbandingan parameter ini akan menjadi petunjuk.

Perubahan ukuran / kedudukan rahim dan peningkatan perut berkait rapat, oleh itu, jika salah satu parameter ini tidak konsisten dengan yang lain, doktor mungkin mengesyaki anda mengalami kehamilan ektopik, beku atau genetik, polyhydramnios atau oligohydramnios. Dengan peningkatan rahim pada peringkat awal, andaian kehamilan berganda adalah mungkin.

Bagaimana cara berpakaian untuk menyembunyikan kehamilan?

Semakin ketat pakaian, semakin besar bukti kehamilan. Ramai wanita ingin merahsiakan kehamilan mereka lebih lama, dan mereka memikirkan bagaimana untuk mengelakkan mata.

Perut yang besar, walaupun tidak mudah, masih boleh dicuba dengan pakaian. Perkara utama - dalam usaha menyembunyikan perut tidak membahayakan anak.

  • Sangat mudah untuk menyembunyikan perut anda dengan rok matahari atau gaun pinggang tinggi. Kemudian tali pinggang / tali elastik akan berada di bawah dada, dan kain rok akan terbaring dalam gelombang dan tidak akan sesuai dengan badan. Untuk melihat perut bulat di bawah skirt bebas hampir mustahil. Semasa memilih skirt / gaun, perhatian khusus harus diberikan pada tali pinggang - jika ada jalur elastik di dalamnya, maka ia tidak boleh terlalu banyak menekannya.
  • Pilihan lain adalah manipulasi warna. Banyak isteri hamil menggunakan kontras apabila bahagian atas pakaian (bahagian atas, blaus, kardigan) akan dibezakan dengan seluar, seluar jeans, rok. Kaedah ini mencapai menegak kontras yang memanjangkan siluet secara visual dengan syarat gaya dipilih dengan jayanya.
  • Pinggang Tinggi / Pinggang Empire adalah pilihan lain untuk menyembunyikan perut. Pada masa yang sama, kerajaan pinggang lebih sesuai untuk gadis kurus. Anda boleh memilih skirt, gaun, seluar pakaian atau jubah dengan pinggang tinggi. Blaus atau gaun dengan peplum akan kelihatan sejuk.
  • Anda juga boleh membeli gaun / top dengan pinggang rendah dan bahagian atas labuh. Dengan pilihan ini, terdapat elastik yang lemah di bahagian bawah, dan kain yang mengalir / terbang, pinggiran, lipatan, gelombang atau corak tidak standard di atas.
  • Wanita hamil sering memilih pakaian trapeze yang menyembunyikan perut dengan sempurna.
  • Atas / kemeja / jubah yang longgar adalah pilihan lain untuk menyembunyikan perut anda.

Kesalahan utama wanita hamil adalah pilihan baju sejuk, baju sejuk dengan lengan gaya kelawar, gaun hoodie dan pakaian baggy lain. Pakaian ini tidak akan menyembunyikan perut anda, tetapi hanya menambah beberapa ukuran dan tahun untuk anda.

Foto: pixabay.com

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan perut besar semasa mengandung?

Semasa mengandung, anda tidak perlu menghentikan diri anda dan peraturan keselamatan asas harus dipatuhi. Hal ini berlaku terutama pada peringkat kemudian, ketika perut sudah besar dan menghalang banyak tindakan ibu masa depan ketika melahirkan.

Jadi, apa yang dilarang sama sekali jika perut sudah tidak selesa?

  • Berjalan dengan kasut tumit tinggi. Untuk tempoh membawa bayi, lebih baik melupakannya sepenuhnya. Pada trimester ke-2, tumit tebal yang stabil tidak lebih dari 3 cm adalah mungkin, pada peringkat kemudian hanya sol padat yang dibenarkan. Pada wanita hamil, koordinasi terganggu, kaki sakit, ada risiko tinggi vena varikos, oleh itu, tumit dilarang.
  • Membawa graviti penuh dengan kelahiran pramatang.
  • Lakukan pergerakan tajam, angkat tangan ke atas. Sekiranya anda mengangkat tangan, katakanlah, bermain badminton, otot perut anda berkontrak, yang boleh menyebabkan gangguan plasenta.
  • Lawati sauna.
  • Pakai pakaian yang ketat / meremas / tidak selesa.
  • Berbaring / tidur di perut anda dan secara amnya berbaring sedikit di belakang anda. Apabila wanita hamil berbaring di punggungnya, rahim boleh menekan kapal besar, dan bengkak pada kaki, pening akan muncul. Sebaiknya berbaring di sebelah anda dengan roller / bantal di bawah lutut.
  • Bengkok ke bawah / condong ke hadapan.
  • Lakukan pendidikan jasmani. Sekiranya anda mempunyai sedikit aktiviti fizikal, anda boleh berjalan di jalan, tetapi anda tidak perlu bersusah payah. Hanya ada satu senaman yang disarankan ketika membawa anak untuk memperbaiki keadaan / menghilangkan rasa sakit pada kaki - ini adalah pendirian di posisi siku lutut selama 10-15 minit sehari.
  • Semasa mengandung pada peringkat berikutnya, anda tidak perlu bergerak ke jalan dalam keadaan sejuk, sejuk, dengan kesihatan / pening yang buruk. Pada peringkat selanjutnya, berjalan / berdiri yang berpanjangan masih menimbulkan sensasi yang menyakitkan, mungkin pelanggaran koordinasi, oleh itu, tidak perlu membahayakan. Anda harus lebih santai, bimbang dan keluar ke udara segar hanya dengan sikap positif dan lebih baik dengan orang yang menemani.

Bilakah perut kembar hamil mula membesar?

Setiap perut hamil tumbuh pada masa yang berlainan, walaupun anda mengandung anak kembar. Tetapi kadar kenaikan perut selalu lebih tinggi.

Seorang wanita yang sedang menunggu kembar, sudah memasuki bulan ke-2 kehamilan akan melihat perut yang membesar.

Sekiranya pakar sakit puan memerhatikan kadar pertumbuhan perut yang tinggi pada bulan-bulan pertama, wanita hamil akan diperhatikan dengan cara yang paling berhati-hati. Kadang-kadang ini boleh menjadi tanda polyhydramnios / chorionepithelioma - neoplasma yang muncul dari tisu plasenta. Pertumbuhan perut yang masih pesat mungkin menunjukkan janin yang besar. Sehingga ultrasound 100% menunjukkan 2 janin, wanita hamil mesti mengikuti semua nasihat dan berhati-hati doktor.

Kehamilan, tentu saja, adalah masa yang bahagia bagi mana-mana wanita, dan perut yang bulat adalah hiasannya. Ibu masa depan melihat bahawa perut mula membulat, pada trimester ke-2, bagaimanapun, pada minggu apa, ia akan bergantung pada ciri-ciri individu wanita tersebut. Bagi seseorang, menjelang akhir trimester 1, angka akan berubah dengan ketara, dan bagi seseorang, walaupun pada minggu ke-20, perut sedikit terasa. Ini tidak akan menjadi patologi jika doktor tidak melihat perkara yang tidak biasa semasa pemeriksaan dan menyimpulkan bahawa kehamilan sedang berjalan.

Artikel asal: //puzenush.ru/beremennost/na-kakom-sroke-beremennosti-nachinaet-rasti-zhivot/

Artikel Berkaitan