GABUNGAN BUNGA DALAM POLYGRAFI

Salah satu orang pertama yang menguraikan cahaya putih ke bahagian penyusunnya (spektrum) adalah Newton. Ilmuwan itu melewati prisma sinar matahari dan menerima pelangi buatan manusia di skrin. Fenomena ini kemudian disebut "penyebaran cahaya."

Merah, oren, kuning, hijau, sian, biru dan ungu adalah warna murni yang membentuk spektrum dan dapat dilihat dengan mata kasar. Sekiranya anda menyatukannya (melalui prisma kolektif), outputnya kembali menjadi putih.

Ciri persepsi warna

Hitam dan putih adalah kriteria untuk kehadiran atau ketiadaan cahaya, mereka dipandang sedemikian kerana prinsip interaksi yang berbeza dengannya dan, sebenarnya, bukan warna yang lengkap. Setiap objek material sama ada menghasilkan (memancarkan) cahaya atau memantulkannya. Selembar kertas kosong kelihatan putih kerana ia mencerminkan semua warna, tetapi ada baiknya menambahkan intensiti pada beberapa warna (contohnya, menerangi helaian dengan lampu merah), kerana ia akan dicat dengan warna yang sesuai. Hitam, sebaliknya, menyerap segala-galanya untuk mengubahnya; ia mesti mula memancarkan cahaya dari pelbagai warna.

Kaedah sintesis warna dalam percetakan

  • RGB Kaedah aditif (dari bahasa Inggeris tambah - tambah), mempunyai gamut warna yang besar. Corak pembentukan ini menghasilkan rona, mengisi ruang hitam dengan warna campuran. Sintesis ini hanya berlaku untuk monitor PC atau skrin peranti elektronik yang dapat memancarkan cahaya. Piksel dicat dengan warna merah, hijau dan biru - nada utama yang tidak dapat terjadi ketika mencampurkan warna lain. Sistem RGB relevan dengan persepsi penglihatan manusia;
  • CMYK. Skim subtraktif (dari bahasa Inggeris. Kurang - tolak) untuk menerapkan warna pada media cetak. Sekiranya anda mengurangkan warna utama dari putih, dalam industri percetakan akan tetap ada tiga warna tambahan - CMY (magenta, sian, kuning), yang digunakan untuk membentuk warna. Skema ini mempunyai gamut warna yang lebih rendah berbanding RGB. (K) warna mata - hitam. Apabila mencampurkan CMY dalam keadaan sebenar, ternyata coklat paya bukannya hitam, kerana ada keperluan untuk menonjolkan nada ini sebagai elemen skema ke-4 yang terpisah. Ia digunakan untuk mencetak teks hitam atau menghasilkan semula warna gelap yang lebih dalam.

Pilihan Rendering Warna

Terdapat tiga klasifikasi utama yang mencirikan sebarang warna:

  • Nada. Nama: oren, biru, dll.
  • Ketepuan. Kesucian dan kedalaman nada.
  • Kecerahan. Tahap jarak dengan putih atau hitam.

Gabungan warna dalam percetakan

Set standard untuk percetakan terdiri daripada dakwat sian, magenta, kuning, hitam. Sebarang susun atur, walaupun dalam RGB, akhirnya diterjemahkan ke ruang CMYK. Oleh itu, gambar di skrin dan ketika mencetak sangat berbeza dalam penghasilan warna. Hasil warna cantik berair yang terdapat dalam versi elektronik projek, meninggalkan rumah percetakan, dapat menjadi pudar dan kelabu kerana gamut warna yang lebih kecil dari skema percetakan. Adalah sangat penting untuk menukar dan menyesuaikan warna RGB dengan betul di ruang warna untuk dicetak.

Kualiti rendering warna juga dipengaruhi oleh:

  • jenis kertas. Media berketumpatan tinggi memberikan kualiti tepu dan nada yang lebih tinggi;
  • jenama cat. Produk dari pengeluar berbeza berbeza dalam pembiakan warna. Oleh itu, dalam percetakan menggunakan bahan yang sama;
  • kawalan dan penyesuaian peralatan percetakan.

Untuk menghasilkan semula warna terang yang melampaui gamut warna CMYK, dakwat SPOT (warna spot) juga digunakan. Dengan percetakan ini, sebagai tambahan kepada 4 warna CMYK standard, warna lain digunakan. Peralatan percetakan untuk kes seperti itu menggunakan sebilangan besar bahagian percetakan atau rangkaian produk siap yang lain diatur dengan penggunaan warna tambahan pada yang sudah dicetak.

Keharmonian warna

Standard untuk mewujudkan kombinasi warna yang harmoni adalah roda warna Itten, yang terdiri daripada 12 nada.

Menurut bulatan Itten, warna dalam percetakan diberi nama:

  • asas;
  • tambahan, hasil pencampuran asas;
  • pengajian tinggi. Diperolehi dengan campuran nada primer dan sekunder.

Setiap sektor lingkaran Itten sesuai dengan nada yang susunannya sama dengan yang spektral. Semua warna yang berkaitan antara satu sama lain pada segmen segitiga, kotak atau segi empat tepat isoskel dianggap harmoni. Kombinasi yang ideal diperoleh apabila menggunakan warna yang berbeza, tanpa memusatkan perhatian pada satu nada.

Jenis kontras warna

Gabungan warna harus digunakan dengan berhati-hati. Penggunaan warna yang tidak betul pada cetakan boleh menyebabkan kesesakan, keparahan persepsi gambar. Oleh itu, penting untuk memantau bagaimana nada berbeza antara satu sama lain.

Bezakan kontras:

  • dalam nada asas;
  • terang dengan gelap;
  • nada sejuk dan hangat;
  • warna tambahan (diameter dalam bulatan Itten);
  • serentak, menggunakan ilusi optik pada tempat bersebelahan;
  • ketepuan mengikut nisbah nada terang atau pudar.

Cara memilih palet yang betul

Untuk memilih gabungan warna yang sesuai untuk projek anda, anda boleh menyusun beratus artikel dan peretasan hidup yang dikumpulkan di Internet. Baca, analisis, atur, dapatkan gamut yang diinginkan, menghabiskan lebih dari satu minggu untuk eksperimen. Dan anda boleh meminta pertolongan dari pakar rumah percetakan Antar, yang akan menanggung semua masalah dan memberi anda penyelesaian profesional untuk masalah tersebut.

Artikel Berkaitan