Biji jagung - simptom dan rawatan

Jenis kalus yang paling tidak menyenangkan adalah intinya. Ramai yang telah mengalaminya sendiri akan bersetuju. Kalus sedemikian membawa kesakitan dan ketidakselesaan kepada pemiliknya. Perkara yang paling sukar dengan kalus bukanlah rawatan, tetapi pencegahan kemunculan semula. Apakah sebab utama pembentukan jagung jenis ini dan bagaimana merawatnya?

Apa itu kalus?

Ini adalah jagung kering yang kelihatan bulat, di tengahnya terdapat batang yang disebut, yang masuk jauh ke bawah kulit. Sukar untuk menghilangkan kapalan seperti itu kerana akar ini. Biasanya ia terbentuk pada jari-jari kecil kaki, di antara jari-jari dan pada falang mereka, dan juga pada kaki, iaitu pada tuala wanita mereka.

Faktor utama dalam penampilan kalus

Semua orang tahu bahawa punca utama pembentukan kalus ini terletak pada pemakaian jangka panjang, ketat atau keras, serta kasut baru. Selalunya, ia boleh disebabkan oleh virus, jamur, atau spesifik badan (dalam masa, kulit tanduk yang tidak dikeluarkan dapat mulai tumbuh secara mendalam).

Cara mengatasi kalus

Di rumah, sangat sukar untuk menyingkirkan jagung seperti itu, maksimum yang dapat dicapai adalah dengan membuang bahagian atas batang, yang pasti akan mengurangkan rasa sakit, tetapi hanya sementara. Pakar dermatologi atau pakar pedikur dapat membantu menyelesaikan masalah ini sepenuhnya. Mengeluarkan jagung adalah proses yang sangat sukar dan melibatkan kerja dengan mesin khas dengan pemotong yang berbeza. Ia dipotong, dan ubat-ubatan dengan kesan antivirus atau antimikroba dimasukkan ke dalam ceruk yang dihasilkan. Jangan takut dengan operasi ini, kerana ia berjalan hampir tanpa rasa sakit.

Hari ini, sangat kerap, semasa membuang kalus, mereka menggunakan nitrogen cair atau laser. Berkat kaedah ini, masalah ini dapat diselesaikan dengan cepat dan berkesan dan pada masa yang sama, semua mikroba musnah, yang tidak membenarkan keradangan muncul.

Pengubatan sendiri, paling sering, berakhir dengan penyingkiran "tormentor" yang tidak berkesan, dan juga boleh menyebabkan jangkitan.

Menyingkirkan jagung di rumah

Oleh kerana semuanya berlaku dalam hidup, dan tidak selalu mungkin untuk mencari waktu atau membuat janji temu dengan pakar, ada beberapa cara yang berkesan untuk merawat jagung kering seperti itu di rumah.

Gel, krim dan pelbagai plaster yang terdapat di farmasi sangat berkesan dalam mengawal jagung.

Penggunaan pelekat sesuai untuk banyak orang, walaupun ini bukan pilihan terbaik. Tampalan dilekatkan terus ke kawasan keratin dan diinkubasi selama sehari.

Gel dan salap pelembut juga bagus. Komponen utama yang terdapat dalam sediaan ini adalah asid salisilat. Sebelum menggunakan salap, anda perlu mengukus kaki dengan baik, kemudian anda perlu melekatkan tompok pada jagung dengan lubang yang membuka akar kornea itu sendiri. Kemudian salap digunakan dan jagung ditutup dengan plaster di atas, sudah sepenuhnya. Adalah perlu untuk mengekalkan reka bentuk ini selama 8 jam, setelah itu semuanya dikeluarkan dan jagung yang sudah dilembutkan dengan ketara dikeluarkan menggunakan batu apung biasa. Prosedur ini diulang mengikut keperluan.

Beberapa rawatan rakyat

Jadi, kaedah yang paling mudah, tetapi juga paling berkesan adalah penggunaan pati cuka. Untuk melakukan ini, perlu lekatkan kulit di dekat jagung dengan alat pelekat, biarkan inti itu sendiri tidak ditutup dan tetes ke atasnya, dengan berhati-hati, dengan ekstrak ini. Beberapa manipulasi ini dapat membantu mengurangkan kesakitan dari jagung.

Kaedah yang paling terkenal adalah mandi kaki setiap hari. Ambil 5 sudu besar soda setiap botol air dan tambahkan sabun cucian parut. Mengukus kaki dalam cecair ini berlangsung selama 30 minit. Kemudian kaki perlu dirawat dengan batu apung dan disebarkan dengan krim.

Gliserin dan minyak jarak juga dapat membantu dalam memerangi jagung. Kompres, diresapi dengan campuran ubat ini, dipasang pada kaki, kemudian dibalut dengan polietilena dan memakai kaus kaki.

Sekiranya kalus sering menjadi tetamu kaki, lebih baik berkonsultasi dengan pakar ortopedik, kerana sering kali disebabkan oleh masalah ortopedik dia muncul di kakinya.

Artikel Berkaitan