Abses di kerongkong: sebab dan cara merawat

Sekiranya seseorang mempunyai bisul putih di kerongkong, maka ini menunjukkan adanya proses menular di dalam badan. Sekiranya rawatan ulser di tekak tidak betul, proses ini hanya akan bertambah buruk. Patologi seperti itu boleh berlaku pada usia berapa pun, jadi persoalan bagaimana merawat ulser di kerongkong sangat penting.

Tinjauan Patologi

Abses di kerongkong adalah neoplasma yang dipenuhi dengan massa purulen. Mereka terletak di membran mukus dan kerana pengaruh beberapa faktor dapat dibuka. Pustula di kerongkong adalah masalah besar, kerana ia menimbulkan rasa tidak selesa, sakit, dan pedih. Sekiranya tidak ada peraturan asas pencegahan, bisul putih menyebabkan komplikasi.

Penyebab utama pustula

Sekiranya abses tiba-tiba muncul di kerongkong, pertama anda perlu menentukan punca: tanpa ini, tidak mungkin pulih. Proses pemulihan akan bergantung kepada sama ada anda berjaya menyingkirkan faktor patogen. Hanya doktor yang hadir yang dapat membuat diagnosis yang tepat.

Sebab utama penampilan formasi tersebut adalah:

  • Penyakit yang panjang yang menyebabkan kelemahan sistem imun.
  • Kehadiran tabiat buruk dan pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan.
  • Mengabaikan kebersihan diri.
  • Penyakit pergigian.
  • Memperburuk proses keradangan dan jangkitan.
  • Keracunan separa atau umum badan.
  • Penyakit dalaman bentuk kronik.
Di atas adalah prasyarat yang memprovokasi penampilan pustula di tekak, bisul di lidah. Mereka memerlukan rawatan perubatan segera. Sekiranya semua faktor patogen tidak dihilangkan, maka pustula di kerongkong akan menyebabkan banyak kesulitan dan secara beransur-ansur akan menurunkan kualiti hidup.

Punca patologi di luar kategori umur

Kehadiran bisul di kerongkong tanpa demam tidak bermaksud tidak ada masalah kesihatan. Penyakit ini dapat terus berkembang dalam bentuk pendam. Adalah perlu untuk menentukan diagnosis yang tepat, yang gejalanya adalah bisul di kerongkong, bagaimana merawat penyakit di masa depan, doktor akan menentukan.

Sangat penting untuk dapat membezakan patologi abses dari difteria, kerana mereka mempunyai simptom yang serupa. Pustula di laring boleh berlaku sekiranya terdapat penyakit berikut: tonsilitis akut dan kronik;

  • kandidiasis laring dan faring;
  • semua bentuk angina;
  • abses paratonsillar.

Apa kata ulser pada kanak-kanak?

Kemungkinan anak itu mempunyai formasi purulen di kerongkong, tetapi kehadirannya biasanya dikaitkan dengan ketidakseimbangan flora bakteria membran mukus. Sebelum meneruskan rawatan proses menular, perlu menentukan sifat asalnya. Pastikan anda memperhatikan ciri-ciri badan bayi.

Sekiranya terdapat abses di kerongkong, abses putih di laring, maka ini mungkin merupakan manifestasi penyakit berikut:

  • Angina. Selain pembentukan purulen, kanak-kanak itu mengalami sakit tekak yang teruk. Ini menyebabkan penurunan selera makan, anak menjadi gugup dan murung.
  • Tonsillitis. Kemunculan pembentukan purulen disertai dengan perasaan benda asing di dalam mulut. Tekak bayi mula sakit teruk dan ada bau mulut. Selera makan dikurangkan dengan ketara, dan formasi muncul di dinding belakang. Sekiranya penyakit itu tidak dapat dihapuskan pada waktunya, penyakit ini akan menjadi bernanah.
  • Tonsillitis atipikal. Ini adalah penyakit yang berasingan di mana penampilan neoplasma tidak disertai dengan kenaikan suhu. Sebabnya adalah imuniti yang lemah dan penggunaan ubat antibakteria yang tidak betul.
Apa pun alasannya, orang dewasa harus segera memulakan rawatan bayi mereka yang cekap.

Abses pada wanita hamil

Tubuh wanita hamil lemah, dan sistem imun tidak dapat menangkis bakteria patogen. Itulah sebabnya wanita hamil lebih kerap terdedah kepada kesan bakteria yang merosakkan. Sekiranya anda tidak melakukan tindakan pencegahan pada peringkat awal, maka abses putih akan cepat muncul. Ini adalah masalah yang sangat biasa semasa kehamilan, yang semakin diperburuk oleh kenyataan bahawa sukar untuk dirawat dengan ubat. Sebilangan ubat dilarang digunakan semasa kehamilan, kerana penggunaannya dapat mengganggu perkembangan intrauterin bayi. Patologi seperti itu harus dirawat dengan bantuan ubat tradisional.

Bagaimana merawat patologi?

Hanya ambil perhatian bahawa penggunaan ubat-ubatan sendiri tidak digalakkan, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Pembentukan purulen boleh mempunyai sifat bakteria dan kulat. Persiapan untuk rawatan mereka termasuk dalam kumpulan ubat yang berlainan.

Ejen antibakteria

Terapi dengan ubat antibakteria dilakukan hanya sekiranya sifat bakteria penyakit ini. Dengan ubat-ubatan tersebut, tonsilitis atau abses yang terjadi setelah pencabutan gigi dapat disembuhkan. Selalunya, antibiotik diresepkan untuk faringitis dan sinusitis.

Ubat yang paling berkesan untuk menghilangkan neoplasma purulen adalah:

  • Flemoxin. Komponen aktif ubat adalah Amoxicillin. Ubat antibakteria ini tergolong dalam kumpulan penisilin dan sering diresepkan untuk rawatan radang tekak yang disebabkan oleh streptokokus. Membantu menghilangkan abses dengan cepat;
  • Ringkas. Komponen aktif ubat adalah Azithromycin. Ini adalah antibiotik yang diresepkan untuk luka berjangkit pada organ otolaryngologi dan saluran pernafasan atas. Ia digunakan untuk memerangi formasi yang timbul dengan latar belakang faringitis dan radang amandel;
  • Suprax. Ubat ini diresepkan untuk menghilangkan faringitis atau tonsilitis;
  • Amoxiclav. Ini adalah ubat gabungan yang mengandungi Amoxicillin dan asid clavulanic. Sangat berkesan untuk luka tekak berjangkit.
Penting! Mana-mana ubat ini boleh digunakan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Kaedah rawatan alternatif

Adalah mungkin untuk menyembuhkan patologi seperti itu dengan bantuan ubat-ubatan rakyat hanya pada peringkat awal penyakit ini. Selalunya, berkumur dengan pelbagai ramuan dan infus diresepkan.

Kami menyenaraikan resipi untuk penyediaan formula yang paling berkesan:

  • Kulit chamomile dan oak. Campurkan kedua-dua komponen dalam bahagian yang sama. Untuk mendapatkan ubat penyembuh, ambil 25 g koleksi dan tambahkan 0.8 l air mendidih. Masukkan api kecil selama 3 minit. Setelah sejuk dan tapis. Berkumur beberapa kali sehari. Lebih mudah menjalankan prosedur dengan jarum suntik.
  • Sage dan Mint. Kedua-dua komponen mesti diambil dalam jumlah yang sama. Dalam 20 g ramuan yang diperolehi tambahkan 1 liter air mendidih. Masukkan api selama 5-10 minit. Biarkan ubat yang dihasilkan sejuk, dan anda boleh mula mengairi tekak. Adalah disyorkan untuk menjalankan prosedur setiap jam.
  • Garam laut. Untuk 0.25 liter air suam (anda perlu mengambil cecair yang ditapis), ambil 5 g garam. Kacau semuanya dengan baik dan mulakan prosedur. Ulangi sekurang-kurangnya 5 kali sehari.
  • Garam dan soda. Untuk menyediakan penyelesaian rawatan, anda memerlukan satu sudu teh soda dan garam dan segelas air. Campurkan semuanya dengan baik dan gunakan untuk berkumur. Untuk mencuci kawasan yang terjejas dengan teliti, disarankan menggunakan picagari.
  • Eucalyptus dan calendula. Kedua-dua ramuan tersebut harus dicampurkan dalam nisbah yang sama. Untuk setengah liter air mendidih tambahkan 1 sudu besar koleksi. Balut bekas kaca dengan tuala dan biarkan untuk meresap selama beberapa jam. Selepas menapis dan berkumur 5 kali sehari.
  • Lemon, bit dan madu. Parut bit pada parutan halus dan peras jusnya melalui kain tipis. Untuk 1 hidangan, anda memerlukan 1 sudu besar jus, 20 ml jus lemon dan 30 ml madu. Campurkan semua komponen dengan teliti dan tambahkan segelas air.

Sebelum menggunakan preskripsi rakyat yang nampaknya tidak berbahaya, anda perlu berjumpa doktor. Herba yang termasuk dalam infus boleh menyebabkan reaksi alergi. Apabila gejala pertama penyakit muncul, anda mesti segera berjumpa doktor. Hanya pakar yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Anda boleh mendapatkan banyak artikel berguna mengenai penyakit ENT di laman web //lor-uhogorlonos.ru/

Artikel Berkaitan