14 Perintah Windows Command Line yang Perlu Anda Ketahui

Microsoft perlahan tetapi pasti mendorong baris arahan ke sudut jauh sistem operasinya. Ini agak logik, kerana alat input teks sudah usang di dunia moden dan kelihatan seperti atavisme. Walaupun begitu, terdapat banyak arahan yang sangat berguna, dan beberapa arahan baru telah muncul di Windows 10.

Dalam artikel ini, kami telah mengumpulkan 14 perintah paling relevan yang harus diketahui oleh semua pengguna Windows. Baris arahan terletak di menu Mula di folder Utiliti. Itu juga dapat ditemukan melalui pencarian bawaan dengan sistem operasi menggunakan pertanyaan "CMD" atau "baris perintah".

Bersekutu

Sebilangan besar fail di Windows dikaitkan dengan program tertentu yang ditugaskan untuk dapat membuka fail dengannya. Dengan menggunakan arahan Assoc, anda dapat melihat senarai persatuan ini. Jangan lupa untuk melanggan saluran teknoblog kami di Telegram - //t-do.ru/appdatemedia.

Dengan perintah ini, anda dapat mengubah persatuan, tetapi ia harus ditambah, misalnya, “assoc .txt =” mengubah program untuk melihat fail .txt ke yang anda masukkan setelah tanda “=”.

Cipher

Memadam fail pada cakera keras biasa (bukan SSD) sebenarnya tidak menghapusnya. Mereka ditandai sebagai "dihapus" dan ruang yang mereka tempati ditampilkan sebagai percuma. Fail-fail ini dapat dipulihkan sehingga ditimpa.

Untuk benar-benar menghapus data yang ditandai untuk dihapus, misalnya, dari cakera D, gunakan perintah "cipher / w: d", setelah itu semua fail yang dihapus akan dimusnahkan tanpa kemungkinan pemulihan.

Permintaan pemandu

Pemacu adalah perisian yang sangat penting, mereka bertanggungjawab untuk interaksi peralatan dengan sistem operasi. Perintah driverquery memaparkan senarai pemacu yang dipasang, boleh diperluas ke driverquery -v untuk mendapatkan lebih banyak maklumat, termasuk direktori di mana pemacu dipasang.

Perbandingan fail

Perintah ini diperlukan untuk mencari perbezaan antara dua fail teks. Ia akan berguna bagi penulis atau pengaturcara yang ingin mencari perbezaan dalam dua versi fail teks. Masukkan "fc" dan jalan ke dua fail yang ingin anda bandingkan.

Ipconfig

Perintah ini memaparkan maklumat mengenai sambungan rangkaian anda. Ipconfig boleh ditambah. "Ipconfig / release" dan kemudian "ipconfig / renew" akan menyebabkan PC anda meminta alamat IP baru. Anda boleh menggunakan "ipconfig / flushdns" untuk mengemas kini alamat DNS anda. Perintah ini baik untuk menyelesaikan masalah sambungan pada mulanya.

Netstat

Perintah netstat -an memaparkan senarai port terbuka dan statusnya. Ini dapat digunakan untuk mencari sambungan berbahaya jika terjadi jangkitan PC dengan trojan.

Ping

Perintah PING diperlukan pada saat Anda perlu memeriksa sambungan dengan alamat atau peranti rangkaian tertentu. Mengetik "ping" dengan alamat IP atau domain web akan mengirimkan serangkaian paket ujian kepadanya. Kemudian anda akan mengetahui mengenai status pertukaran maklumat dengan alamat atau peranti ini. Perintah ini juga berguna untuk menyelesaikan masalah penyambungan rangkaian.

Pathpin

Ini adalah versi lanjutan dari arahan ping. Ia berguna apabila terdapat beberapa penghala antara PC anda dan peranti yang sedang diuji. Seperti dalam kes "ping", anda perlu memasukkan "pathping" dan setelah alamat IP.

Penjejak

Perintah "tracert" mirip dengan pathping, masukkan "tracert" dan kemudian alamat IP atau domain yang ingin anda lacak. Perintah tersebut akan memaparkan maklumat terperinci mengenai setiap langkah rute antara komputer Anda dan tujuan, serta waktu dalam milisaat yang dihabiskan pada setiap peralihan antara pelayan.

Menutup

Ini adalah arahan untuk mematikan komputer. Agak pelik dengan latar belakang butang yang ada di menu Mula. Namun demikian, "shutdown" menyediakan sejumlah besar pilihan yang berbeza, masukkan ke dalam baris perintah dan anda akan melihat arahan dengan pilihan yang ada. Sebagai contoh, shutdown / r / o menghidupkan semula komputer dan melancarkan menu dengan akses ke mod selamat dan utiliti pemulihan Windows. Ia akan berguna sekiranya anda ingin menghidupkan semula komputer anda untuk tujuan menyelesaikan masalah.

Sisteminfo

Perintah ini memaparkan maklumat konfigurasi terperinci untuk komputer anda. Systeminfo, sebagai tambahan kepada maklumat asas mengenai sistem, menunjukkan tarikh pemasangan Windows, versi Bios, serta jumlah patch yang dipasang.

Pemeriksa fail sistem

Pemeriksa Fail Sistem - memeriksa fail sistem, alat untuk mengimbas dan memulihkan fail sistem Windows secara automatik. Agar perintah sfc berfungsi, anda mesti menjalankan baris arahan dengan hak pentadbir.

Senarai Tugas

Senarai tugas menunjukkan senarai semua proses yang sedang berjalan di komputer. Perintah ini mungkin kelihatan tidak perlu jika anda mempunyai pengurus tugas, tetapi mungkin memaparkan beberapa proses yang tersembunyi dari pengurus.

Tugasan Kerja

Perintah Tasklist memaparkan nama fail yang boleh dilaksanakan dan nombor pengenalan (PID) proses yang sedang berjalan. Anda boleh mengganggu pelaksanaan proses apa pun menggunakan "taskkill -im", setelah itu anda perlu memasukkan nama fail yang dapat dilaksanakan atau menggunakan "taskkill -pid" setelah itu anda perlu menuliskan nombor pengenalan proses.

Dalam tahanan

Kami berharap artikel ini dapat menjelaskan keupayaan asas fungsi besar yang tersembunyi di baris perintah. Windows 10 mendorong pengguna untuk beralih dari baris perintah ke Power Shell, di mana Anda dapat menggunakan perintah yang dirancang untuk memasuki baris perintah.

Saluran kami di Telegram

Artikel Berkaitan