Paranormal: Doppelganger

Doppelganger adalah salah satu makhluk paranormal yang paling misteri dan berbahaya. Diterjemahkan dari bahasa Jerman, "doppelganger" bermaksud "double".

Pada mulanya, gambar doppelganger muncul dalam kesusasteraan era Romantik dalam bentuk watak jahat yang berganda gelap, watak timbal balik kepada malaikat penjaga. Penampilan doppelganger biasanya menggambarkan kematian watak.

Namun, ada bukti orang yang benar-benar melihat rakan mereka yang hantu.

Bagi penyair Percy Billy Shelley, doppelganger adalah pertanda kematian. Dia bertemu di jalan dengan sosok pelik yang mengajak penyair mengikutinya. Memasuki rumah, orang asing itu menanggalkan jubahnya dan Shelley melihat dirinya berada di bawahnya. Doppelganger segera menghilang, hanya mengucapkan dua kata: "Adakah anda berpuas hati?". Tidak lama kemudian Shelley mati dalam karam kapal.

Juga, para penipu telah menunjukkan kematian yang akan datang untuk permaisuri Rusia Anna Ioannovna dan Catherine II. Kedua-dua penguasa melihat diri mereka di atas takhta. Anna Ioannovna bahkan memerintahkan untuk melepaskan tembakan ke arah doppelganger, tetapi senjata itu tidak menyebabkan bahaya kepadanya. Dia meninggal beberapa jam setelah bertemu dengan pasangannya. Catherine the Great hidup selepas pertemuan dengan doppelganger selama beberapa hari.

Johann Wolfgang Goethe juga menulis mengenai pertemuan dengan doppelganger dalam buku hariannya. Menurutnya, dia melihat dirinya yang hantu menunggang kuda, dengan pakaian yang tidak dipakainya ketika itu. Beberapa tahun kemudian dia berada di tempat yang sama, sekali lagi dengan menunggang kuda, dan dengan pakaian yang sama dengan doppelgangernya. Kes ini menimbulkan versi paranormal di kalangan penyelidik bahawa asal-usul doppelganger mungkin disebabkan oleh ketiadaan waktu atau realiti selari.

Pelbagai penulis menulis banyak mengenai entiti yang serupa dengan doppelganger. Di antara klasik sastera Rusia, perlu disebutkan F. M. Dostoevsky dengan karyanya "The Double", serta S. A. Yesenin dan puisinya "The Black Man". Dalam sastera roman asing, tema dualitas dibangkitkan oleh Edgar Alan Poe dalam kisahnya "William Wilson," dan dalam novel Robert Stevenson "Kisah Aneh Dr. Jekyll dan Mr. Hyde," fenomena dualitas bahkan mendapat penjelasan pseudosains.

Sains tidak dapat menjelaskan kewujudan doppelganger, dan adakah mereka benar-benar wujud? Percaya pada paranormal atau tidak adalah urusan peribadi setiap orang, tetapi jelas bahawa di alam semesta ada sesuatu yang di luar pemahaman manusia.

Artikel Berkaitan