Jerawat pada zakar seorang lelaki

Lelaki sering berpaling kepada ahli urologi yang mengadu ruam pada zakar. Jerawat pada zakar tidak selalu menunjukkan penyakit serius, tetapi anda harus tahu bahawa mereka boleh menjadi gejala jangkitan kelamin.

Selalunya, jerawat pada zakar yang disebabkan oleh jangkitan seksual memberi lelaki banyak ketidakselesaan, termasuk gatal, terbakar, sakit, dan disfungsi seksual. Kerana masalah intim, hubungan dengan pasangan menjadi tidak baik dan memberi kesan negatif terhadap keadaan emosi pesakit.

Untuk menjelaskan sifat ruam dan mendapat rawatan yang mencukupi, seorang lelaki perlu diuji untuk IMS, kultur bakteria pada flora dan smear dari uretra. Selanjutnya, menurut hasil pemeriksaan, doktor akan dapat mengenal pasti agen penyebab penyakit ini dan menetapkan ubat sistemik atau tempatan untuk menghilangkan masalah tersebut (antibiotik, salap, imunomodulator).

Punca jerawat pada zakar

Punca jerawat pada zakar boleh dibahagikan kepada beberapa kategori: kebersihan yang tidak mencukupi, alahan dan sifat berjangkit.

Jerawat Putih di Zakar

Ruam pada zakar boleh mempunyai warna dan ukuran yang berbeza. Sekiranya jerawat pada zakar kecil, dengan keputihan dan tidak menyebabkan anda tidak selesa, jangan terlalu risau. Punca jerawat seperti ini tidak terlalu kerap dan menjaga kebersihan alat kelamin.

Sekiranya pangkal zakar dituangkan dengan jerawat, penyebabnya mungkin keradangan pada bulu rambut kemaluan, yang dikaitkan dengan masuknya bakteria ke dalamnya. Penyakit ini dipanggil ostiofolliculitis.

Ruam yang sama boleh muncul di kepala zakar remaja kerana perubahan hormon dalam badan akibat akil baligh. Ini disebabkan oleh peningkatan kelenjar yang melepaskan pelincir untuk melembapkan zakar.

Dengan alahan, zakar boleh ditutup dengan jerawat kecil dengan kemerahan. Jarang, tetapi kadang-kadang jerawat putih pada zakar dapat menandakan adanya proses onkologi di dalam badan. Dan akhirnya, penyebab jerawat yang paling tidak menyenangkan pada zakar adalah jangkitan.

Ejen penyebab penyakit ini dapat dikenal pasti hanya dengan bantuan ujian khas (smear dari uretra, PCR untuk STI, bakoseva) dan penilaian gambaran klinikal semasa temu janji dalaman doktor.

Oleh itu, jika ruam pada zakar tidak hilang sendiri dalam masa 2 minggu, atau menyebabkan anda tidak selesa, kerengsaan, gatal-gatal, terbakar dan anda melihat keputihan dari zakar, pastikan anda mengunjungi ahli urologi secepat mungkin.

Jerawat pada anggota warna merah

Jerawat merah pada zakar menunjukkan bahawa anda telah menjadi pembawa jangkitan seksual (IMS). Jangkitan yang paling biasa dengan ruam seperti itu adalah kandidiasis (jangkitan kulat pada zakar). Candidiasis pada lelaki ditunjukkan oleh sebilangan besar bintik merah dan jerawat.

Juga, seorang lelaki dapat melihat pelepasan cheesy dari uretra dengan bau masam, menutupi zakar glans dan kulup. Thrush pada lelaki jarang berlaku secara bebas, biasanya disebarkan kepadanya dari pasangan, dan hanya jika terjadi penurunan imuniti tempatan. Selalunya kandidiasis pada lelaki menyebabkan balanoposthitis.

Sekiranya jerawat merah pada zakar kelihatan seperti gelembung yang penuh dengan cairan, kemungkinan besar adalah jangkitan herpes genius, jangkitan yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, dan dengan penurunan imuniti, ia akan kembali terasa. Ruam dengan herpes pada zakar gatal, boleh terbakar, kemudian kerak dan kering.

Kadang-kadang jerawat merah besar pada zakar, atau pengumpulannya mungkin menunjukkan jangkitan dengan HPV (human papillomavirus). Penyakit ini dicirikan oleh penampilan ketuat alat kelamin (formasi berwarna merah jambu serupa dengan kembang kol). HPV lebih berbahaya bagi wanita daripada pada lelaki - strain virus yang tinggi boleh menyebabkan barah rahim, tetapi lelaki adalah penyebab penyakit, jadi ia mesti dirawat.

Ulser, jerawat atau kanker pada zakar adalah alasan untuk segera berjumpa dengan pakar venereologi, kerana ini adalah gejala penyakit kelamin yang tidak menyenangkan seperti sifilis. Pada alat kelamin, ruam muncul pada tiga bulan pertama penyakit ini, kemudian lesi mempengaruhi kaki dan telapak tangan.

Jerawat besar yang besar pada zakar boleh berlaku dengan trichophytosis - jangkitan kulat. Penyakit ini berkembang kerana berpeluh berlebihan, pakaian dalam yang ketat, kebersihan alat kelamin yang tidak baik, kegemukan atau urtikaria. Trichophytosis bermula dengan jerawat pada zakar, kemudian mereka masuk ke kawasan inguinal.

Ruam serupa juga boleh dikaitkan dengan kutu kemaluan dan borreliosis yang disebabkan oleh kutu. Kadang kala kekurangan zat makanan dan penyalahgunaan tabiat buruk boleh menyebabkan penampilan jerawat di tempat intim. Oleh itu, untuk menentukan punca ruam pada zakar dengan tepat, anda mesti mengunjungi pakar dermatologi, venereologi dan ahli urologi, lulus ujian yang diperlukan dan dirawat.

Rawatan ruam pada zakar

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda menemui jerawat dan ruam pada alat kelamin anda? Pertama sekali, anda perlu menghubungi pakar dermatovenerologi atau ahli urologi untuk mendapatkan diagnosis. Selepas pemeriksaan dan perundingan, doktor akan menetapkan ujian yang diperlukan (smear dan kultur dari uretra, mengikis dari kawasan yang terjejas, darah dan air kencing) dan kemudian menetapkan rawatan, bergantung pada patogen yang dikenal pasti.

Sekiranya penyebab ruam pada zakar tidak berkaitan dengan jangkitan, doktor boleh merujuk pesakit ke pakar lain - pakar endokrinologi, ahli alergi, ahli onkologi. Cara termudah untuk menyembuhkan jerawat putih pada zakar, terbentuk kerana kebersihan yang buruk. Untuk kehilangan mereka, anda perlu mandi pada waktu pagi dan petang, mencuci zakar dengan baik, menggerakkan kulup (sebaiknya selepas setiap lawatan ke tandas).

Untuk alahan jerawat pada alat kelamin, selalunya cukup untuk menghilangkan alergen (boleh menjadi serbuk cuci, pelincir intim, seluar dalam sintetik, makanan atau ubat-ubatan). Lelaki disyorkan memakai seluar dalam yang longgar yang diperbuat daripada bahan semula jadi, lebih baik kapas 100%, supaya alat kelamin tidak diperah dan peredaran darah tidak terganggu di dalamnya.

Untuk rawatan sariawan pada lelaki, penggunaan ubat antikulat dengan kesan sistemik (misalnya, Fluconazole dan analognya Mikosist, Diflucan, dll.) Dalam kombinasi dengan salap ubat untuk penggunaan topikal (antiseptik Miramistin, krim Pimafucin, krim Clotrimazole) disediakan.

Semasa bergabung dengan batang zakar proses keradangan yang disebabkan oleh mikroorganisma oportunistik, doktor menetapkan krim Pimafucort kepada pesakit. Rawatan biasanya sekitar beberapa hari hingga seminggu. Pasti layak untuk merawat pasangan seksual anda untuk mengelakkan jangkitan semula.

Apabila herpes genital diresepkan gel, salap atau semburan kesan tempatan (Acyclovir, Panavir) dan imunomodulator yang meningkatkan imuniti pesakit (Polyoxidonium, Galavit, Viferon). Epigen Intimate Spray berfungsi hebat untuk herpes genital. Sayangnya, penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, virus ini terus hidup dalam bentuk pendam di sel-sel tubuh dan, sekiranya penurunan imuniti, berulang dalam bentuk ruam gatal.

Mereka dirawat dengan ketuat alat kelamin dengan pembedahan membuang formasi dan pembetulan imunocorrection (Epigen sex spray, Panavir spray and salep topikal plus stimulation imun tablet secara sistematik). Virus papillomavirus manusia pada pria dan wanita tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, dan semua terapi dikurangkan untuk meletakkan penyakit ini ke keadaan tidak aktif.

Oleh itu, pesakit yang menderita herpes genital dan HPV harus menjaga diri mereka sendiri dan mengelakkan hipotermia dan penurunan imuniti. Sekiranya penyebab jerawat pada organ genital lelaki adalah kutu kemaluan, mereka mesti dikeluarkan dengan ubat antiparasit, dan tempat-tempat keradangan harus dilumasi dengan antiseptik. Dengan trichophytosis, ubat antijamur tindakan langsung ditunjukkan.

Perkara utama adalah tidak melakukan rawatan diri dan tidak memerah jerawat pada zakar, kerana ini boleh menyebabkan perkembangan jangkitan sistemik.

Artikel Berkaitan